kleintje-en-ouwe.reismee.nl

Dwars door Peru

Bolivia hebben we na een maandje rondtrekken ingewisseld voor Peru. Peru… Het land waar we de meeste waarschuwingen voor hebben gekregen om goed op onze spullen te letten. Tot dusver hebben wij nog steeds alles en hebben we enkel last gehad van de mentaliteit van veel Peruanen: op zoek naar makkelijk geld van ‘mochilleros’ –backpackers dus-.

In La Paz (hoofdstad Bolivia) hebben we een super goede tijd gehad. Van tevoren waren we wat sceptisch door ‘negatieve’ verhalen, maar wij vonden La Paz zeker de moeite waard. Het meest spectaculaire was de mountainbike tour over de ‘death road’. Een weg die al vele levens heeft opgeëist. 4 uur lang alleen maar keihard afdalen met je mountainbike, met om je heen alleen maar bergen en afgronden. We begonnen hoog in de bergen in de sneeuw met er weinig zicht door de mist. Auto’s en vrachtwagen vlogen langs ons heen (autorijden is niet de sterkste kant van de Bolivianen), maar gelukkig was dit gedeelte nog op een geasfalteerde weg. Na een uurtje oefenen begon de ‘echte’ Death Road. Over zand, een weg zo breed als een auto en opnieuw veel mist en diepe afgronden. Normaal gesproken is deze weg dicht voor verkeer, maar aangezien wij er tijdens het paasweekend waren probeerden toch nog veel mensen de shortcut over de Death Road te nemen. Het verkeer werd al snel minder en een uurtje later werd duidelijk waarom. Een aardverschuiving had een heel gedeelte van de weg weggeslagen en mannen waren hard bezig om dit enorme gat weer op te vullen. Jammer genoeg kunnen we hier geen foto van laten zien, aangezien de disk met foto’s onderweg is naar NL in een pakketje. Wat een beleving en wat een snelheden af en toe. Misschien was het maar goed dat we niet veel zicht hadden, ik denk dat de mist heel wat angstmomenten weg heeft gehaald.

Via Lake Titicaca zijn we naar Cuzco gereisd, vanwaar we een Jungle Trail van 4 dagen hebben gelopen naar de welbekende Machu Picchu. De eerste dag –met mountainbikes- hoog de berg op om een afdaling van ongeveer 4 uur te maken, de 4 uur werd ruim overschreden door wat platte banden, val partijtjes en ‘angsthazen’.
De tweede dag begon onze wandeling al vroeg in de morgen om 12 uur later aan te komen in een hotspring. Dit na een zeer avontuurlijke rivieroversteek, waarvan we achteraf te horen kregen dat er een maand geleden iemand was overleden (roddel?).
De derde dag vervolgden we onze trip door 4 uur lang over treinrails te lopen en arriveerden we in Aqua Calientes. Jochem is nog even met een paar anderen een berg op geklauterd om de Machu Picchu alvast te bewonderen. Ik echter heb heerlijk koffie gedronken, lekker gekaart en bijgepraat met de andere ‘afhakers’ en mijn voetjes weer wat rust gegeven nadat er een nieuw stel blaren keurig over mijn oude blaren waren gekomen. De laatste dag, op naar Machu Picchu! Om 04.30 uur begon de grote tocht opwaarts, de druk werd nog wat opgevoerd omdat we voor 06.00 uur kaartjes moesten bemachtigen voor de Waynu Picchu, een uitzichtpunt op een berg naast de ruines van Machu Pichu. Wat een fantastisch uitzicht vanaf de Waynu Picchu en wat een vreemd gevoel om zomaar rond te lopen in Machu Picchu.
We zijn super blij dat we onze aanvankelijke gedachten over vreselijk tours, toerisme, drukte etc. van ons af hebben gezet en hebben kunnen genieten van de verhalen en uitzichten.

De rest van Peru heeft ons wat betreft veiligheid niet echt een goeds gedaan. Veel vreselijke verhalen van toeristen en eigen ervaringen maakten dat we Peru wel weer uit wilden. Lima heeft ons ook niet echt kunnen enthousiasmeren. Gelukkig hebben we nog een aantal dagen doorgebracht aan het strand in Mancora, in ons eigen appartementje met uitzicht over strand en oceaan. Jochem staat elke dag op een surfboard en ik lig heerlijk een boek te lezen en ben hem van een afstandje aan het bewonderen.

Nu zijn we net aangekomen in Ecuador bij Sebastian die we hebben ontmoet in Buenos Aires. Hij ligt nu lekker te tukken en Jochem zit zich vol te eten in de Burger King. Wat een vreselijk goed leven hebben wij toch en wat zijn we aan het genieten. Volgende (surf)plaats waar we naar toe gaan is Montanita. Jochem gaat waarschijnlijk nog wat meer golfen proberen te pakken, ik wil gaan proberen mijn Spaans weer wat te gaan verbeteren.

De momentjes dat we beiden wel weer even thuis willen zijn om jullie allemaal een dikke pakkerd te geven worden wat regelmatiger. Aan de andere kant vliegt de tijd voorbij en willen we nog niet denken aan de terugreis (nog 2 maanden te gaan!).

Jet

Hopelijk heb je niet hele nare ervaringen gehad in Peru??? Niks gejat ofzo? Aan de andere kant: als je Death Road overleefd hebt :-P Geniet nog van die laatste 2 maanden. Ik begin jullie hier ook wel te missen... Heb zo een leuke afleiding: vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika! x Jet

Reinier

Mooie verhalen! Jammer dat Peru zo tegenviel qua mentaliteit.

En ben ook erg blij dat jullie nog leven! Pas wel op!

We missen jullie nog steeds! Geniet ervan, maar ik ben wel blij als de tijd nog voorbij vliegt.

Lauraa

hee, wow WOW! Ik denk, hops, ik kijk eens op die blog van jullie...Foto's! Verhalen! Landen! Wat een gekkenhuis en wat prachtig! Ben zeer onder de indruk..:)
Kus!

arja en toos

vanuit ons bedje in de caravan, 5 mei, bewolkt, motregen, 12 graden een hartelijke groet. Ik kijk elke dag even of er een nieuw reisverhaal is. Fijn om weer even te wten hoe het met jullie is!

Bram

Goh, dat jullie je bang laten maken door wat verhaaltjes ;)

Montanita schijnt idd een mooi surf dorpje te zijn. En daarna? hoe zit het met colombia? Vind dat jullie wel weer eens terug mogen komen hoor. Tering, nog 2 maanden! Ben benieuwd hoor!

Dikke Kus!

Jaapie

Die mountainbike road! Wat stoer! Mooie avonturen beschrijven jullie. Hier queensday gehad, inclusief aanslag op koningin! Goed te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn.
X

Janneke

Hee lieve nien en joe!! Wat heerlijk om weer een verhaal van jullie te leZen. Ik vond het serieus jammer dat het verhaal was afgelopen:) ik mis jullie soms echt best wel, maar als ik dan jullie verhalen lees denk ik:blijf nog maar ff want er is nog zoveel om van te genieten voor jullie naar huis gaan! Veel liefs

Judith

Lekker dat jullie even gaan realxen met een boek en golven;)
En fijn dat jullie death road overleefd hebben!
Heb ook zin om jullie weer te zien!!
Geniet nog van de laatste twee maanden, want voor je het weet zit je weer in nederland, en dat is over het algemeen veel van hetzelfde;)

Kus

Loes

Jullie zijn wel echte avonturiers. Die dode rit, dat had ik nooit gedaan. Gekkerds.
Verder, erg mooie foto's gemaakt!! x

Jur en Kis

Wat een leven zeg!! Peru staat zeker nog op ons verlanglijstje.
Veel plezier met alle golven en boeken..:)
Tot snel!!
Xx

Marie-Louise

Wow wat dapper dat jullie al die enge dingen hebben gedaan! Echt gelukkig dat jullie nog helemaal heel zijn zeg! Kijk wel een beetje uit hoor;) Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen en de foto's zijn echt prachtig! Geniet ervan!

Liefs,
ML

Florine

Ola!
Wat een leuke foto's en mooie verhalen. Zo te horen ontmoeten jullie veel nieuwe leuke mensen. Hoe gaat het met jullie spaans?
Ik heb sinds kort dan eindelijk een nieuwe baan.jee! coach in de jeugdzorg.
Geniet er nog van!

Ruth

Hee lieverds! Wat een verhalen weer.. ieks die death road! Eng! Mooie foto's weer erbij met jullie stralende koppies.. leuk om te zien! Geniet nog van de komende twee maanden popjes!

henk en ma

Lieve Nien en Jochem, we hebben weer genoten van jullie foto's . De Machu Pichi is geweldig wat een hoogte
en diepe afgronden. We gaan vanmiddag naar de verjaardag van Luuk, daar gaan we de foto's nog een keer bekijken, dan zijn jullie er toch een beetje bij.

liefs uit maarsseveen.