kleintje-en-ouwe.reismee.nl

Colombia, Part 2

Op het moment dat je samen mieren zit te eten, ik mijn eerste manicure ooit heb gehad en Jochem zijn haar totaal heeft laten verknippen, weet je dat een land iets heel bijzonders met je doet!

Daar zitten we dan. Onze laatste dagen in Colombia zijn begonnen en er valt nog zo veel te zien. We hebben hier een top tijd gehad, al hebben we niet alle avonturen ondernomen die in de vorige blog stonden beschreven.
Vanaf Medellín nemen we een nachtbus naar Santa Marta (om uiteindelijk door te trekken naar Taganga, aan de noordkust van Colombia). Dit is onze laatste nachtbus en wat zijn we er ook klaar mee!
Taganga is een klein dorpje, aan de Pacific oceaan en de beste (lees goedkoopste) plek voor backpackers om duiklessen te nemen, certificaten te halen en daaromheen wat te feesten. Jochem als ware duikheld heeft dan ook twee duiken genomen! Dichtbij Taganga is een nationaal park genaamd Tayrona. Na een korte busrit en een wandeling van ongeveer een uurtje door de jungle komen we aan op een onvergetelijk strand. Uitgestrekt, rotsen in de oceaan en verschillende plekjes waar je een nacht kan doorbrengen in een hangmat. Alvast een voorproefje op de verloren stad zeg maar. En wat voor voorproefje. Na één nacht op het strand is er geen haar op ons hoofd die nog dacht over 6 dagen lopen door een bloedhete jungle en dat terwijl je dag en nacht omringd wordt door honderden muggen, muggen en nog meer muggen. Helaas kunnen we ons hier niet aan overgeven en blijft het een constante strijd tussen ons westerlingen en de extremistische muggen.

Inmiddels hebben we al een paar hele fijne verhalen gehoord over een hostel in Cartagena. Hier sjouwen we onze spullen naartoe om de stad en omgeving te ontdekken. Cartagena heeft veel te bieden; regen en zon, strand en modder, oude stad en nieuwe stad, rust en hectiek, oud bekenden en nieuwe ontmoetingen. De moddervulkaan die we bezoeken is even weer wat anders. Een klein gevormde vulkaan, vol met modder waar je je als toerist in laat masseren. Een heel apart gevoel, je drijft in de modder en hebt geen controle over je eigen lichaam. Achteraf kan je je laten wassen in de rivier. Gelukkig hebben Jochem en ik elkaar, en we scrubben elkaar weer fris en fruitig! Daarnaast brengen we nog een nacht door op Playa Blanca (wit strand), opnieuw in een hangmat. Een hagelwit strand waar we als één van de weinigen overnachtten.

Vanaf Cartagena maken we een trip dwars door Colombia naar Bucaramanga. Een trip vol verschillende vervoersmiddelen en de meest aparte mensen die we ontmoet hebben in Colombia. De reis begint als busreis van 4 uur, waarna we overstappen op een boot voor 30 minuten – erg krapjes!- om het laatste stuk van deze dag in een taxi af te leggen. Aangekomen in Mompox ontdekken we dit leuke dorpje aan een enorme rivier. De dag erop vertrekken we in een jeep – 16 man sterk in één jeep, opnieuw krapjes dus – naar El Banco. Van hieruit wordt gezegd dat de reis naar Bucaramanga nog mas o menos (zo ongeveer) 4 -5 uur zou duren. Nu zijn we wel gewend geraakt aan het extra uurtje reizen, maar 4 uur extra reistijd…

Vanaf Bucaramanga zijn we direct weer doorgereisd naar San Gil waar we watervallen hebben bezocht. Een hele onderneming om via touwen en ladders omhoog te klimmen. Helaas hadden we nog niet bedacht dat wat je omhoog klimt ook weer naar beneden moet klimmen.
Nu zitten we in Bogota waar we inmiddels al een aantal contacten hadden. Mede dankzij mijn moeders collega, die hier weer een neefje heeft wonen. Gister heeft hij ons de hele dag bezig gehouden, of eigenlijk had hij zijn peetkind ingeschakeld om ons de hele dag bezig te houden. Aan het eind van de dag heeft hij ons nog uitgenodigd om zaterdag een dag met hem op stap te gaan. We zijn opnieuw zwaar onder de indruk van de vriendelijkheid en gastvrijheid van Colombianen!

Rest ons enkel nog een week in Rio (en nog enkele dagen in Bogotá) waarna we NL op 30 juni weer. Lekker terug naar ons eigen huisje, weg met die rugzak en continue stroom van nieuwe mensen en ons eigen veilige netwerkje weer in onze armen sluiten. Maar daarover posten we nog een laatste keer!

Overigens, we hebben weer een hoop video’s en foto’s toegevoegd die jullie kunnen bekijken.

Dirtzen

Lieve Jochem en Nien! Geniet van jullie laatste tijd daar en ik verheug me op jullie terugkomst! X Dirts

Esther

Hey,
Prachtige foto's en een mooi verhaal weer! Lijkt me wel relax zo'n modderbadje! Gezelligheid dat je weer lekker met glazuur kan dineren vanaf volgende week;-)
Nog een fijne week! Liefs Esther

Maartje

Geniet van de laatste dagen! We zien enorm uit naar jullie terugkomst! KLAVERJASSEN! Gaat de pyamaparty 30 juni nog door?