kleintje-en-ouwe.reismee.nl

Colombia, Part 1

Colombia roept vele associaties op. Cocaïne natuurlijk, de guerrilla beweging FARC, corruptie en ex-wereldleider op het gebied van ontvoeringen (Irak heeft ondertussen het stokje overgenomen). Kortom, een plek om te vermijden.

Gelukkig biedt Colombia heel wat meer dan bovenstaande narigheid en kun je met gezond verstand probleemloos een fantastisch land bereizen. Nu onze trip van 6 maanden bijna tot een einde komt begint het behoorlijk te kriebelen, zaak om alles eruit te halen wat er in zit!

Na een soepele grensovergang met Ecuador en een lelijke stempel in ons paspoort doen we als eerste Popayan aan, een kleine koloniale stad vol whitewash architectuur. Deze ciudad blanca hebben we twee dagen verkend, waarna we doorgetrokken zijn naar Cali. De twee busreizen, van de grens naar Popayan en van Popayan naar Cali, gaan overigens de boeken in als de mooiste van onze hele trip. In Colombia splitst het Andes gebergte zich in drie losse bergketens die als een vork door het land loopt. Zo reis je over één bergpas en kijk je uit over glooiende groene heuvels, machtige bergen in de verte en vergezichten recht uit een avonturenfilm. Zeer indrukwekkend!

Voor onze aankomst in Cali heb ik Lucas een mailtje gestuurd, een Colombiaanse gast die ik in een bus ergens in Ecuador ben tegengekomen. Het feit dat ik hem destijds maar 10 minuten heb gesproken weerhoudt hem er niet van om ons gelijk thuis uit te nodigen. Uiteindelijk blijven we twee nachten slapen bij zijn familie en worden we flink verwend. Twee gezonde Hollanders in je huis levert een hoop vragen op en die beantwoorden we twee dagen lang met veel plezier. De gastvrijheid van de familie is exemplarisch voor de Colombiaanse mentaliteit. In onze eerste tien dagen hier zijn we al zoveel enorm vriendelijke mensen tegengekomen die spontaan op straat een praatje met je beginnen te maken.

Na Cali hebben we de zona cafetera verder ontdekt. In dit gebied bevinden zich alle koffieplantages. Vanuit Salento hebben we een plantage bezocht en zijn we tevens een dag gaan wandelen in de Valle de Cocora, waar enorme wax-palmbomen tot wel 60 meter hoog te zien zijn. En in de omliggende jungle hebben we een paar topfoto’s geschoten van wilde kolibries!

Nu zijn we in Medellín, weer wat verder richting het noorden. Vanuit Salento zijn we meegereisd met twee Canadezen die in een oude Landcruiser het hele continent doorkruisen. We kregen enorm veel reacties en zijn halverwege zelfs in een sms-conversatie terechtgekomen door ons mobiele nummer op een papiertje te schrijven en te laten zien aan een truck vol met militairen! Jaja, de vrouwen in het gezelschap hadden zeker invloed op het laten slagen van dat experiment.

Wat al super lang voor Nineke op het program staat is om eens lekker van een heuvel af te springen! Vandaag was het eindelijk zover: PARAGLIDEN! Wat een super beleving. Mooi uitzicht, leuke gesprekken in het Spaans (uch) met mijn instructeur en ik voelde me zo vrij als een vogel!

Het tweede deel van Colombia staat eraan te komen, en met ruim drie weken voor de boeg hebben we nog een hoop te doen. Duiken, raften, parelwitte stranden bezoeken, een verloren stad ontdekken en het nachtleven van Bogota onveilig maken. 21 juni vliegen we door naar Rio de Janeiro, waar we na een weekje kunnen bijbruinen voor we weer naar huis moeten. We’ll keep you posted!

Reacties

Reacties

G Love

Hi dudes! Mooi verhaal, mooie foto's.. De reiskriebels zijn ook in Nederland voelbaar! Geniet van de laatste weken!! x

merel

paragliden! wat ontzettend gaaf! en die koeien in het weiland, met palmbomen, leuke foto!

geniet van de laatste weken, hier begint het weer ook wat beter te worden dus.....tijd om naar huis te komen! gezellig!

liefs

Rens

Wow....Wat een heerlijk reis verhaal! Ook ik krijg de reiskriebels weer helemaal terug. Helemaal nu ik hier alleen in een zwembroek op mijn balkon zit! Maar dat zijn geen parelwitte stranden! GOh.....geniet er nog maar ff van! Tot snel freunden!
X Rens

Annie

Lekkere dieren vamme!

Weer super mooi en tof verhaal. Ik kan niet wachten om het in levende lijve te horen.

Dikke smakkerds, TOEDELOE! xx An

Reinier

Mooie verhalen. Het klinkt niet alsof jullie nog veel 'last' hebben van jullie Ecuador-avontuur. Heel goed. Geniet ervan. Wij zien uit naar jullie terugkomst straks...maar dat duurt nog wel even!

Jur en Kis

Tof Tof Tof!!!!!!

Jos

Jochem en Nineke,

Jullie verhalen zijn zeer vermakelijk. Leuk!
Je kan zien dat aan de schrijfstijl en de vormgeving aandacht is besteed.
Wow Nineke lijkt me gaaf zeg om met zon ding te springen!

Geniet!

Jet

ik zeg amen op jos
x jet

Marie-Louise

Wauw, er lijkt geen einde te komen aan jullie mooie verhalen:) Wat een geweldige reis!
Blijf ervan genieten!

Liefs,
Marie-Louise

Judith

Wat klinkt dit weer gaaf, en wat een leuke foto's!!!
Nog maar een maandje en dan is het feest alweer voorbij! Nog niet aan denken, alleen maar heel veel leuke dingen doen de laatste weken!!

Liefs

Roos

Dag bikkels,

Klinkt weer goed zeg! Jullie gaan vast nog alles uit de laatste maand halen wat erin zit! En het lukt wel goed volgens mij! ;-) Paragliden lijkt me wel echt onwijs eng, ik zou het voor nog geen 1000 euro doen. Bij een miljoen ga ik misschien nadenken....
Geniet nog van alles en schrijf nog een blogje voor jullie terug gaan..!
Veel liefs

Loes

Mooie dingen weer mensen! Bofkonten zijn jullie toch.
Ik ben ook een bofkont; een paar dagen Stockholm net achter de rug en daar vroeg Cris me ten huwelijk :-)
Tot het volgende verhaal! Ik hou jullie in de gaten! x

Jaap

Jullie hebben maar een mooi leventje daaro, ook dit verhaal biedt weer veel leesplezier! En wat cool om te paragliden! Wil ik ook! Veel succes met jullie zware programma de komende weken!
Groeten!

Anna

Hai! Wat moet dat toch heerlijk zijn om samen een half jaar zoveel leuke dingen te doen. Geniet van ieder moment!
Liefs

Joren

Super leuke belevenissen! Paragliden klinkt erg goed, ook uit de rest van het verhaal klinkt veel lol van jullie door. Fijn. Blijf genieten!

x

michael pantling

O ja, ik had al eerder gereageerd, maar nog even toevoeging, wat zijn de mogelijkheden qua transport, wat is veiliig en relatief goedkoop. ( typische hollandse vraag he ) greetz Mike.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!