kleintje-en-ouwe.reismee.nl

De lange reis van Zuid naar Noord

De helft van de trip zit er al bijna op, maar de afgelopen weken waren opnieuw een grandioze beleving.

De zoutvlaktes in Bolivia. We zijn Argentinië uit en hebben vanaf het grensdorpje Villazon de trein naar Uyuni genomen, waar onze tocht over de zoutvlaktes is begonnen. De eerste dag was meer dan briljant. Na een korte onderhandeling over de prijs van de 3-daagse tour, met zes man in een 4x4 naar ons eerste zouthotel. Weliswaar buiten de zoutvlakte zelf, aangezien we anders illegaal bezig zouden zijn. De weg ernaar toe bestond volledig uit zout, zout en nog meer zout. Keiharde zon op onze hoofden, iets te hard verbranden, iets te weinig zuurstof bij het beklimmen van een eiland op de vlakte, super goed eten, relaxte chauffeur met veel foute muziek etc. Het was prachtig. De tweede dag resulteerde in een vroeg ontbijt om lange uren in de auto te maken richting de lagunes verde (groen), rojo (rood) en azur (blauw). Flamingo's en lama's waren volop aanwezig in dit prachtige landschap. De laatste dag hebben we heerlijk in een hotspring kunnen ontspannen. Veel te koud om je kleren uit te trekken, maar de warmte van het water was rond de 37 graden.

Vanaf de zoutvlaktes zijn we door gegaan naar Potosi. Zoals in de lonley planet vermeldt staat: Potosi shocks! Potosi is 's werelds hoogst gelegen stad op meer dan 4060 meter. Ooit was dit de rijkste stad van Latijns-Amerika, nadat er zilver in de aangrenzende berg gevonden was. Miljoenen mensen zijn hier omgekomen in de cerra rico (rijke berg), werkend onder barre omstandigheden. Op dit moment werken er nog ongeveer 5000 mannen in de mijnen, op zoek naar de laatste zilverresten, lood, zink en koper. Er wordt gezegd dat wanneer je in de mijn gaat werken de kan groot is dat de enorme hoeveelheden fijnstof je binnen 10 jaar vellen.
Diverse ex-mijners treden op als gidsen om toeristen een kijkje te laten nemen in deze bizarre wereld. Voordat je de mijn ingaat koop je giften voor de mijnwerkers, zoals coca bladeren, alcohol, dynamiet, of een fles soft drink. Terwijl je in de mijn rondloopt zie je de mijnwerkers keihard werken. Ze lopen met karren vol met steen, die meer dan 3000 kilo wegen naar een punt om rotsen omhoog te takelen. Daarnaast kun je zien hoe de rotsen worden uitgehakt. Als welwillende toerist mag je af en toe een handje meehelpen om te ervaren hoe zwaar het werken in een mijn is. In de mijn is het vreselijk stoffig en de wegen zijn soms op kruiphoogte. Om van verdieping in de mijn te wisselen klim je over nat steen/ gruis en wordt al snel duidelijk hoe ongezond het voor je longen is om hier dag in, dag uit te werken. Buiten adem en bukkend voor de lage plafonds zijn we blij dat we de uitgang weer zien. Op het einde laat een guide zien wat een vreselijke knal/ krater een dynamiet staaf kan veroorzaken. Carbid schieten lijkt hier niets bij!

Voor de liefhebber nog kort een omschrijving van onze route na onze laatste update.
Na Torres del Paine hebben we via route 40 2 dagen gereisd om in Bariloche te geraken. Mooie uitzichten, maar we wilden op het eind niets liever dan de bus uit. Bariloche was heerlijk. Hier hebben we vijf dagen kunnen relaxen, zonder al teveel te doen. Door naar Mendoza waar op dat moment een wijnfestival was begonnen. Hier hebben we een super leuke wijntour langs diverse wijngaarden gedaan op de fiets. Van Mendoza naar Salta om van Salta eindelijk Bolivia in te trekken.
Ons eerste plan was om via Chili naar Uyuni te gaan. We kwamen er alleen achter dat het veel goedkoper zou zijn om direct naar Bolivia te gaan. Chili is dus toch wel het ondergeschoven kindje van onze trip geworden.

Vanaf Uyuni willen we door naar Santa Cruz om op zoek te gaan naar de school die Jochem 10 jaar geleden via World Servants met een groep vrijwilligers heeft gebouwd. Het wordt een hele onderneming om de juiste spot te vinden, maar wel een hele leuke afwisseling!

Met ons gaat het nog steeds erg goed. We genieten van alles wat we meemaken, voelen ons allebei gezond en zien uit naar de stranden in Peru en Colombia. Op dit moment zitten we namelijk alweer een poosje in de kou.
Veel liefs en geniet van het lente weer in NL!

P.S.:Check ook de nieuwste foto's uit. Vanaf nu voegen we in de laatste fotomap ook steeds een kaart met onze afgelegde route toe. Excusesvoor alle fotoshop nerds, het is lekker amateuristisch in paint gedaan. Ha!

Reacties

Reacties

Marrigje en Dirk

Ha Jochem en Nien!! Wat een goed verhaal weer! Klinkt allemaal erg goed en ook bekend! De tijd vliegt wel zeg.. zijn jullie alweer op de helft! Geniet nog maar even want voor je het weet ben je weer thuis.. :)

Liefs! x

Judith

Ha leukerds!
Even niet gereageerd, maar trouw gevolgd! Wat een gave verhalen weer! Lijkt me wel bizar om te ervaren hoe de mijnwerkers iedere dag zo ondergronds leven!
Geniet weer onwijs van de komende tijd, het land en van elkaar!

lfs Juud

Reinier

Dag mooie mensen, leuk om weer van jullie te horen! Lijkt me heel raar, om als toerist tussen die hardwerkende mijnwerkers te lopen...hopelijk waren ze blij met jullie giften.

Ben heel benieuwd of het jullie lukt om de school van Jochem te vinden. Neem gelijk even zo'n etui voor me mee!

Karina

Heerlijk om mijn werkdag te beginnen met een mooi verhaal van jullie :-] Succes met het vinden van de school en alvast veel strandplezier !

Janneke

Hee lieve Nien en Joe,

ik wordt elke keer weer zo gelukkig als ik op mijn hotmail te lezen krijg: Nieuw reisverhaal online! :D
Ik vind het echt super om jullie verhalen te lezen en wie maakt die SUPERMOOIE foto's allemaal? Ik heb echt het idee dat ik door het lezen van de verhalen en het zien van de foto's echt de sfeer, de cultuur en de natuur van Zuid-Amerika kan voelen.... :)
Ik mis jullie echt een beetje, maar geniet ook heel erg van het feit dat jullie zo genieten! :) Dus blijf daar maar lekker nog een paar maandjes haha.

Vandaag is de laatste dag van Happietaria en ik ben helemaal kapot, maar heb echt 3 super mooie weken gehad! Veel stress, weinig slaap, maar we hebben echt supergoed gedraaid! Ik ben heel blij dat ik gewoon ben doorgegaan toen het in januari allemaal even niet zo lekker liep:)

Nou lieverds, nog superveel plezier en geniet ervan!!

Liefs,

Janneke

p.s. ( Wisten jullie dat mama voor het werk volgende maand naar Sierra Leone gaat?!!! Ze gaat Sbah ook opzoeken, superleuk! )

p.p.s. (Eva is nu hier en heb ik zondag ontmoet, dat was echt supertof, ze is geen spat veranderd...)

Coralie

Wat een moois weer allemaal! Die zoutvlaktes op de foto´s zien er echt fantastisch mooi uit. En wat een bijzondere ervaring om in zo´n mijn te gaan kijken. Behoorlijk claustrofobische ervaring, of niet?

Geniet van de verdere reis en van het zonnetje op de stranden straks, wij doen het wel met druilerig Nederland ;-).

Een dikke kus!

Kirsten

Wow! Klinkt zo tof en bizar wat jullie allemaal zien en meemaken. En fijn dat jullie ook de tijd nemen om te relaxen!! Veel plezier in de zon zometeen!!! Liefs

Jaap

Dag mooie mensen! Het is altijd weer een genot jullie verhalen te lezen, wat een vette reis zijn jullie aan het maken zeg!! Mooi dat jullie er ook lekker van aan het genieten zijn en dat het goed met jullie gaat. Ik kwam er laatst achter dat je dus ook filmpjes kunt kijken op jullie site: supercool! Geniet van de warmte straks!
X

Loes

Wow, de arme mannen in de mijn. Jullie hebben toch niet coca-bladeren danwel andere troep aan ze gegeven?
En wat heeft de Here God de aarde toch mooi gemaakt! Ik blijf versteld staan. Netals van jullie overigens ;) Heerlijke avonturen weer.
Ga met God en veel plezier nog! Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen! x

Slegers

Dag lieverds! Wat tof zeg, zoutvlaktes en mijnen... Ben echt blij dat ik niet elke dag zo'n vieze mijn in moet, brrrr, daarmee vergeleken is de Brusselse metro vast een eitje ;).. Hier is alles goed! Nog steeds lekker de expat aan het uithangen in het gekke Belgie :). Geniet ervan en tot snel, kijk uit naar jullie volgende verhaal/ foto's! Veel liefs en kussen,

Marianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!