kleintje-en-ouwe.reismee.nl

Blog no. 1: Buenos Aires Stencil Capital

Naast de vastereisverhalen zul je hier met grote onregelmatigheid enkele blogposts terugvinden.Bedoeltals doorgeefluik om opvallende elementenin decultuur en natuur van Z-A te beschrijven. Hier nummertje 1 van de reeks. Binnenkort weer een nieuw reisverhaal.

Buenos Aires bestaat bij de gratie van haar straathoeken. Daar vind je schoenenpoetsers, kioskjes, muzikanten, voetballende kinderen en marktkraampjes. De muren die deze straathoeken verbinden zijn opvallend vaak bedekt met ‘stencils', een graffititechniek die in de laatste tien jaar enorm populair is geworden. Eerst in Buenos Aires, en later ook in andere delen van Zuid-Amerika.

Een stencil wordt met behulp van een sjabloon en een spuitbus aangebracht op een muur of de straat. Als Nien en ik een bezoek brengen aan de ‘Post Bar' in de wijk Palermo kom ik Fernando tegen. Hij is als stencilartiest vaak te vinden in de bar en is net bezig met het uitsnijden van een nieuw sjabloon uit een stuk flexibel plastic. Hij vertelt over zijn eerste jaren als stencil artiest, en hoe hij nu rondkomt. ‘Door les te geven aan de kunstacademie en af en toe commerciële graffiti te spuiten kan ik ook stencils blijven maken. Als er protesten zijn in het centrum maak ik gebruik van de drukte en het rumoer om nieuwe ontwerpen te zetten.'

Toen de Argentijnse economie in de loop van 2001 volledig instortte en de devaluatie van de peso in een vrije val terechtkwam raakte een groot deel van de bevolking vrijwel al haar spaargeld kwijt. Het spuiten van leuzen op overheidsgebouwen en banken werd voor de middenklasse een hobby en manier om een stuk frustratie te uiten. Diverse groepen en artiesten die vanuit deze beweging zijn ontstaan opereren nog steeds. Tegenwoordig vind je stencils over de meest uiteenlopende onderwerpen, de techniek wordt ondertussen zelfs commercieel toegepast. Toch blijven de meesten politiek gekleurd. Stencils over proabortus, vrouwen- en homo rechten, vervolging van oorlogscriminele, legalisatie van wiet, verdwenen personen en vele andere onderwerpen. Door deze diversiteit heen proef je de trots van het Argentijnse volk, en hun onwil om zich nog de mond te laten snoeren.

Het fotoalbum ´Bs. As. Stencil Capital´ bevat een selectie van de vele stencils die ik tijdens mijn verblijf heb gezien. Enjoy!

Reacties

Reacties

Reinier

Wat een goede, vredelievende manier om je frustraties te uiten en je mening te verkondigen. Of is het minder vredelievend dan het lijkt?

Anne

Wow!!! Wat bijzonder! Als ik de foto's zie ik kan enigzins voorstellen dat het heel interessant en spectaculair is om die stencils te mogen aanschouwen.

Ohhhh...ik krijg steeds weer kriebels als ik jullie verhalen lees!
Ik ben echt ZO benieuwd hoe jullie alles tot nu toe vinden.....en in het vorige verhaal: WALVISSEN! Hoe VET!

Lieverds, geniet ervan. En GENIET!!!!!!!!!

xxxxxxxxxx An

Esther

Hey, leuke verhalen schrijven jullie!! Op dit moment zou ik graag even van plek willen ruilen...;-) Nineke, goed bezig met die bepakking!! De vrouwen van glazuur leggen door een paar blaartjes het bijltje er niet zomaar bij neer..;-) Klasse! Liefs Esther

Bart

GOH, echt briljant om te lezen en te zien! geniet er nog ff van! doe ik in ieder geval door het lezen van jullie verhalen...

... ik zit namelijk nog steeds 5 dagen per week achter een laptop!! ;)

dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!